Geocaching - kan förändra ditt liv.

För ett tag sedan skrev jag Ett Inlägg om hur vi med våra mobiler och modern teknik kan finna nya sätt att vara i och med naturen. Inlägget väckte många olika slags reaktioner och de flesta av er verkade vara positiva till en sådan utveckling då GPS, olika appar, samt spel kan vara ett praktiskt, roligt och inspirerande verktyg att använda under naturvistelsen.

Många av kommentarerna nämnde även Geocaching som en av de aktiviteterna som var extra Peppigt och självklart ville jag därför veta mer om detta!

Som tur var fick jag kontakt med Andreas Niva, som är lite av en expert på området och genom Andreas ord och inspirerande berättelse har jag nu förstått värdet och glädjen i geocachingens äventyr!

Läs & inspireras till hur Geocaching
kan förändra ditt liv!

Geocaching har förändrat mitt liv för alltid, jag har gjort saker och besökt platser jag aldrig skulle tänka mig att besöka om det inte var för geocaching.

Låt oss hoppa tillbaka 8 år, när jag för första gången kom i kontakt med denna fantastiska hobby. Innan dess var jag inte alls mycket för naturen och promenader i skogen var obefintliga.

När jag tillsammans med min fru var på besök hemma hos ett par släktingar, fick vi reda på att deras son var ute och “cacha”. Vi tittade på varandra som två frågetecken och fattade inte alls vad de pratade om. Fick då en kort beskrivning av vad det var, det handlar om att man med hjälp av en gps, antingen den i telefonen eller en terräng gps ger sig ut för att leta reda på “skatter” som någon har gömt. Dessa består oftast av en vattentät behållare av olika storlekar, de mindre sorterna innehåller för det mesta bara en loggbok medans de som är lite större även kan ha saker man kan byta med.

En liten cache med leksaker, loggbok och penna.  Foto: Andreas Niva

Detta lät väldigt kul och när jag kom hem den dagen skapade jag ett konto på geocaching.com. Där finns alla cacher registrerade och en karta över vart de finns. Det finns även appar idag där den informationen finns så man kan leta efter dem när man är ute.
Promenaderna efter dessa blev bara längre och längre, man ville vara ute så mycket som möjligt för att leta reda på dessa cacher runt staden.

Med hjälp av detta kommer man besöka platser i sin egen stad man inte visste fanns. Man ser sin egen stad ur andra synvinklar, ibland upp från en lyktstolpe eller under en bänk. Dessa burkar kan sitta precis vart som helst.

Med tiden började man ta sig ut i skogen, en plats som nu ligger mig varmt om hjärtat.

Här kan cacherna ligga under stenar eller uppe i träd, på vackra utsiktsplatser eller längst med en vandringsled. Man går där och bara njuter av tystnaden i skogen, tar in all vacker natur och samlar energi för kommande stunder som kan vara jobbiga.

Fotot är taget vid Norrköpings högst punkt 171 meter över havet. Foto: Andreas Niva

Under årens lopp har jag alltid strävat efter att utveckla mig och möta nya utmaningar. Under 2014 tog jag grönt kort i klättring för att lära mig så mycket som möjlig om hur man säkrar vid klättring. Just för att kunna ta de cacherna som kan vara placerade nedanför en bergvägg eller uppe i en hög tall.

Man skulle kunna säga att jag tog mitt geocachande till en helt annan nivå det året.

Efter det har jag tagit mig upp för tallar på 20 meter eller ner för bergväggar på 30-40 meter, adrenalinet pumpar när man ger sig på dessa utmaningar, men det är kul! Glömmer aldrig den dagen när jag skulle ta mig ner för ett kalkbrott på 30 meter och min son då 3 år ropar “hej då pappa”. Då blev jag lite rädd, men det gick bra så fort jag kom över kanten.

Jag tar mig ner för ett kalkbrott, ca 30 meter högt. Foto: Andreas Niva

Under dessa år har som ni kanske förstår mitt intresse för att vara ute i naturen vuxit sig väldigt starkt, så fort jag möts av solljus genom fönstret vill jag bara ut, ut för att upptäcka nya platser, nya utmaningar och komma ifrån den stressiga vardagen man kan ha.

Allt detta har lett till att jag och ett par väldigt goda vänner, som jag för övrigt träffade genom geocaching beslutade att under sommaren 2017 bestiga Sveriges högsta berg Kebnekaise. Vi hade direkt ingen fjällvana och någon liknande vandring hade vi heller inte gjort. Så när beslutet togs januari samma år började en hård träning mot toppen.

Och självklart hittade vi några cacher på vår väg mot toppen.

Toppen på kebnekaise. Foto: Andreas Niva

Jag har idag två pojkar som är 4 och 5 år gamla och har tagit ett beslut att använda geocaching som motivation att ta oss ut, de har sedan de föddes varit med på olika äventyr stora som små. De tycker för det mesta att det är kul att följa med för att leta reda på en skatt, “skatten är vår” brukar de utropa när vi har hittat det vi söker.

Det är viktigt att få ut barnen från det stilla sittande de annars kan fastna i hemma, allt från tvn till surfplattor. Och vad är inte bättre lekplats än skogen, där finns allt man behöver.

Under åren har jag också utvecklat mitt sätt att inspirera andra att ta sig ut. Genom mitt Instagram kontoanajsfoto” har man kunnat följa våra äventyr.

Vintern 2017, tog jag det vidare ett steg genom att starta Sverige största vlogg om geocaching - GEOVLOGGEN. Det har funnits ett intresse från utlandet under den här tiden vilket har gjort att jag har lagt till undertexter på engelska på mina videos.

Jag loggar och killarna undersöker cachen. Foto: Andreas Niva

Välkommen att följa mina kanaler och bli inspirerad av den vackra omgivningen vi har!

Blir ni nyfikna på geocaching så tveka inte heller att höra av er, och klicka in på antingen

Youtube, Instagram eller Facebook.

Gillade du det här inlägget? Det värmer mitt hjärta att veta det! Kommentera eller Gilla inlägget genom att trycka på hjärta symbolen